Tatra 613-S (speciál)
(1980-1992)
Tieto autá patrili v rodine T613 vždy k niečomu výnimočnému. Vyplývalo to asi hlavne z ich poslania, ako naj-... T613, určená pre najvyšších štátnych predstaviteľov, ako aj z pomerne nízkeho počtu vyrobených kusov (niektoré zdroje uvádzajú 112, iné okolo 140ks), ako aj z výrazne vyššej ceny, ako mali štandardné T613.
Technické zmeny počas výroby Specialov:
Vonkajšie rozdiely (mimo prototypových vozidiel):
Prvé Speciály sa od neskorších odlišovali zvonka hlavne nárazníkmi, kde ich stredná časť bola z lisovaného a pochromovaného plechu, čo dávalo vozidlu reprezentatívnejší vzhľad. Takto bolo vyrobených údajne len niekoľko prototypov (? - info z vývoja v Kopřivnici), je však zaujímavé, že u prvého vozu T613K sa tieto nárazníky tiež objavili.
-objavili sa smerovky na predných blatníkoch
-strieborno lakované stierače nahradené čiernymi
Vnútorné rozdiely:
-stredový panel: sú tu 2 ťahové ovládače (sýtič a prepínač zapaľovania) a 2 spínače zadných okien, tá kruhová prehĺbenina bola určená pre montáž zapalovača cigariet. Okrem toho tu bol často montovaný aj potenciometer, ktorý umožňoval vyvažovanie intenzity zvuku medzi prednou a zadnou časťou interiéru vozidla.
-podtlakové centrálne zamykanie z Audi montované zo začiatku, neskôr bolo nahradený technicky dokonalejším elektrickým
-výduchové mriežky v krajoch prístrojovej dosky nahradené klapkami ako u Š 105/120
-odkladacie kapsy na zadnej strane predných operadiel (väčšina vozov, ale asi nie všetky)
-vnútorné chromované kľučky nahradené čiernymi
-pružinový posilňovač na pracovnom valci spojky (s podobným princípom ako u T603)
Nadštandardná výbava Speciálov oproti bežným T613
-iný mechanizmus sťahovania okien (s iným kolieskom)
-zdvojené zapaľovanie
-prídavný palivový filter a dve palivové pumpy (asi iba vozy zo začiatku produkcie)
-dvojité tiahlo radenia a kulisu vpredu uloženú na silentblokoch. Cieľom bolo zmenšiť pohyby radiacej páky pri výkyvoch hnacieho agregátu. Podobné riešenie bolo neskôr použité aj u 5° prevodoviek u Mi. Prevodovka je ale zhodná s ostatnými typmi, akurát sa montoval dvoj vývodový medzi kus k tachometru kvôli pripojeniu tachografu.
-nízkotlakové ostrekovanie predných svetlometov+stierač
-klimatizácia
-strojné riadenie
-bar v operadle zadného sedadla
-centrálne zamykanie (elektrické)
Voliteľná nadštandardná výbava Speciálov oproti bežným T613
-tempomat VDO
-tachograf VDO
-autotelefón
-diktafón
-el. palivové čerpadlo
-chladiaci box
-brzdové obloženie s indikáciou opotrebenia
Zdroj: http://www.tatraportal.sk
Svetla prevzaté z Mercedes Benz W116.
Vonkajšie spatné zrkadlá taktiež prevzaté z Mercedes Benz W116.
Zdroj: text: archív autora, archív TATRA, a.s., web: http://www.tatraportal.sk ,kniha: Život s Erbem Tatry (Milan Švihálek),kniha: Auta Východního bloku (Jan Tuček)
foto: dobové materiály TATRA a.s. (n.p. Tatra Kopřivnice)